آیا فوم بتن همیشه مرطوب است؟ بخش یک

شنبه 25 اسفند 1397
14:14
mehdi

مزایا و معایب فوم بتن در ساخت و ساز ساختمان

اخیرا، فوم بتن به عنوان عامل اصلی خرابی‌های مرطوب در سیستم کفپوش شناخته شده است.

اگرچه تکنیک‌های ساخت و ساز سریع و تغییرات قوانین دولتی در تولید چسب‌های کفپوش نیز به وقوع این مشکلات کمک کرده است، برخی منتقدان بر این باورند که پیامدهای خرابی کف، بیشتر از مزایای استفاده از فوم بتن وزن در پروژه‌ها است.

با توجه به این موضوع، ارزیابی مزایا و معایب فوم بتن حائز اهمیت شده است، این امر نه تنها به دلیل تعاملات آن با سیستم‌های کفپوش، بلکه همچنین تاثیر آن روی جنبه‌های ساختمان مانند وزن فولاد، پی‌ها و امتیازهای مربوط به مقاومت در برابر آتش مورد توجه قرار می‌گیرد.

با وجود چالش‌های مربوط به رطوبت فوم بتن، دال‌های بتنی سبکی که به درستی طراحی و ساخته شده‌اند مزایای متعددی را در مقایسه با دال‌های بتنی معمولی مورد استفاده در پروژه‌ها دارا هستند.

فوم بتن چیست؟

فوم بتن چیز جدیدی نیست. در طول قرن‌های پیشین در قالب‌های مختلف ارائه شده است. انواع مختلفی از فوم بتن وجود دارد. برای اهداف این مقاله، ما تنها بتن‌های سبک سازه‌ای را در نظر می‌گیریم: مخلوطی از سیمان پرتلند، آب، شن و ماسه و رس، رسوب، سنگدانه‌های درشت و یا پودر سنگ. در حالیکه مخلوط بتن معمولی وزنی معادل 145 تا 155 pcf دارد، فوم بتن دارای وزن 110 تا 115 pcf می‌باشد. فوم بتن سازه‌ای بطور معمول دارای مقاومت 28 روز فشاری بتن معمولی است.

تفاوت اصلی بین بتن‌های سبک و بتن‌های معمولی در کاربری‌های سازه‌ای، مصالح تشکیل دهنده و سنگدانه‌های آن است. سنگدانه‌های معمولی عمدتا از سنگ‌های خرد شده طبیعی تشکیل می‌شوند، در حالی که سنگدانه‌های فوم بتن با پردازش رس، شل یا پودر سنگ در یک کوره دوار با دمای 2000 درجه فارنهایت تولید می‌شوند.

در این دماها، سنگدانه‌ها گسترش یافته و یک شبکه متخلخل در اندازه‌های 5 تا 300 میکرون (Chua، 2009) ایجاد می‌کنند. این شبکه متخلخل تراکم کمتری نسبت به مخلوط‌های معمولی دارد.

اگر چه مقاومت فشاری بتن به طور کلی با مقاومت فشاری سنگدانه‌های درشت آن ارتباط دارد، موسسه بتن آمریکا (ACI) 213R-03 گزارش می‌دهد که برای مقاومت‌های فشاری معمولی ساختمان، تا حدود 5،000 psi – هیچ رابطه قابل اعتمادی بین مقاومت سنگدانه‌ها و مقاومت بتن وجود ندارد.

آب در مخلوط فوم بتن

استفاده از فوم بتن اغلب منجر به وقوع مشکلات مربوط به رطوبت می‌شود، زیرا عمدتا دارای مقدار آب بسیار بالاتری نسبت به بتن معمولی هستند.

برخلاف سنگدانه‌های طبیعی که تمایل به اشباع شدن تنها در سطوح خود دارند، شبکه‌های متخلخل سنگدانه‌ها آب زیادی را جذب و درون خود ذخیره می‌کنند و به تدریج در طول زمان آن را آزاد می‌کنند.

برای درک چگونگی تاثیر آب بر بتن، ما باید بدانیم که چگونه آب درون این مخلوط واکنش نشان می‌دهد. ACI 304.2، با بتن ریزی به روش پمپاژ، دو نوع آب را در فوم بتن در نظر می‌گیرد: آب آزاد و آب جذب شده. آب آزاد بر حجم مخلوط، اسلامپ و کارآیی مخلوط و مقدار آب موجود در واکنش برای هیدراتاسیون سیمان تاثیر می‌گذارد. آب جذب شده نیز در سوراخهای فوم بتن نگهداری می‌شود.

در هنگام اختلاط، بخشی از آب آزاد به آب جذب شده تبدیل می‌شود، که در نهایت باعث کاهش اسلامپ و مقدار آب موجود برای هیدراتاسیون می‌شود.

علاوه بر این، فشار پمپاژ، آب اضافی آزاد را به درون مخلوط فوم بتن متخلخل هدایت می‌کند و باعث کاهش میزان اسلامپ بین قیف پمپ و نقطه تخلیه می‌شود. برای کاهش مقدار آب جذب شده در مخلوط توسط سنگدانه‌های سبک ، تولید کنندگان بتن قبل از بتن ریزی فضاهای خالی را پر می‌کنند.

تولید کنندگان بتن اغلب از افزودنی‌های کاهش دهنده آب استفاده می‌کنند تا به کاهش مقدار کل آب مخلوط و به تبع آن مقدار آبی که به طور بالقوه در طی زمان قالب را ترک می‌کند، کمک کنند.

در بتن معمولی و فوم بتن، آبی که در هیدراتاسیون ذرات سیمان مصرف نمی‌شود، به آرامی از طریق سطوح در معرض هوا تبخیر می‌شود و همانطور که قبلا بحث شد، می‌تواند مشکلاتی را برای کف ایجاد کند. تقریبا تمام مخلوط‌های بتن حاوی آب بیشتری نسبت به واکنش‌های هیدراتاسیون سیمان هستند، اما آب اضافی باعث می‌شود که بتن ریزی و تراز کردن سطح آن راحت‌تر شود.

پس از اینکه ملات سیمان سخت می‌شود، واکنش هیدراتاسیون، هرچند با سرعت‌های پایین‌تر، در طول عمر بتن با تبخیر آب اضافی آن ادامه می‌یابد. در مخلوط‌های فوم بتن، مقداری از آب جذب شده خارج می‌شود که به هیدراتاسیون کامل سیمان در یک لایه در اطراف سنگدانه‌ها کمک می‌کند، اما مقدار قابل توجهی آب جذب شده در منافذ وجود دارد که در طول زمان تخلیه می‌شود.

با سرعت فزاینده ساخت و ساز، زمان خشک شدن بتن کاهش یافته است، زمان بین اتمام بتن ریزی و زمانی که می‌توانید سیستم کف را نصب کنید، که اغلب دارای اهمیت زیادی در جدول زمان بندی پروژه است.

دال‌های ریخته شده بر روی عرشه‌های فولادی حساسیت بیشتری به زمان خشک شدن دارند، زیرا آب تنها می‌تواند از طریق سطح بالای دال تبخیر شود.

به استثنای بعضی از تکنیک‌هایی که بعدا در این مقاله مورد بحث قرار خواهند گرفت، اقدامات نسبتا کمتری را می‌توان بر روی مخلوط بتن به جز کاهش آب درون مخلوط استفاده کرد. ACI 302.2R-96 گزارش می‌دهد که “هیچ دلیلی برای افزودن یا حذف هر گونه مصالح به استثنای افزودن فوم سیلیس (به جای بعضی سیمان پرتلند) برای کاهش زمان خشک شدن وجود ندارد.

این گزارش می‌گوید که جایگزین کردن 5 تا 10 درصد سیمان پرتلند با فوم سیلیس می‌تواند زمان خشک شدن بتن را چندین هفته کاهش دهد. با این حال، این امر اغلب کمک کمتری به کاهش خشک شدن برای ساخت و ساز سریع می‌کند.


[ بازدید : 119 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

استفاده از فوم بتن قسمت سه

چهارشنبه 15 اسفند 1397
15:39
mehdi

کاربردهای دیگر استفاده از فوم بتن

فوم بتن دارای کاربردهای متنوع در سازه‌هایی با کاربری مختلف است و کاربرد این ماده را می‌توان در بسیاری از سازه‌ها مشاهده کرد.

زیربنای جاده با فوم بتن

فوم بتن می‌تواند عملیات ساخت و ساز جاده‌ای را سبک‌تر کند. این ماده کمک می‌کند تا مشکل روش‌های ساخت سنتی جاده‌های سنگین که دارای نشست هستند، به ویژه در مناطق با زمین نرم حل شود. با ساخت زیربنای جاده‌ها از مواد سبک مانند فوم بتن، وزن کلی سازه می‌تواند به شدت کاهش یابد.

از آنجا که دامنه استفاده از فوم بتن بسیار متنوع بوده و با طیف وسیعی از چگالی‌ها در دسترس است ثابت شده که این یک ماده ایده‌آل و مقرون به صرفه برای حل این مشکل خواهد بود.

این ماده خاصیت عایق داشته و در صورت استفاده از آن در زیر بنای جاده‌ها از نفوذ رطوبت به سطح جلوگیری کرده و باعث خواهد شد دوام سطح جاده بالا رود که هزینه‌های نگهداری را به میزان قابل توجهی پایین خواهد آورد.

ساخت دیوار

فوم بتن را می‌توان برای ساخت دیوارها در محل ساخت و ساز مورد استفاده قرار داد. این می‌تواند با استفاده از قالب‌های سنتی یا قالب‌های پلی استایرن توخالی ساخته شود.

این یک روش ساخت سریع و ارزان با استفاده از عایق‌های حرارتی است. دیوار ساخته شده از فوم بتن فشرده با مقاومت 1200kg / m2 ، عایق حرارتی مشابهی با دیوار ساخته شده از بتن متراکم با 5 برابر ضخامت و دیوار ساخته شده از مصالح دیگر با 10 برابر ضخامت را به ارمغان می‌آورد. که می‌تواند نقش موثری در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

ساخت تونل

فوم بتن یک ماده ایده‌آل برای ساخت و تعمیر تونل است. این ماده هم برای پر کردن حفره‌های ایجاد شده در هنگام ساخت تونل و هم به هنگام ایجاد روکش برای پر کردن حفره‌های پشت تونل استفاده می‌شود.

ساخت کف

فوم بتن ماده بسیار خوبی برای ساخت و ساز کف را ارائه می‌دهد. این ماده برای ساخت زیر طبقه با سرعت زیاد با قیمت ارزان بسیار مناسب است و می‌تواند برای ساخت کف‌های مسطح و افزایش ارتفاع کف و همچنین برای عایق کاری استفاده شود. به راحتی شکل گرفته و تمامی شکاف‌ها را پر می‌کند و می‌توان به راحتی بر روی آن کف سازی را انجام داد.

بلوک‌های پیش ساخته سبک

روش سنتی ساخت بلوک‌های پیش ساخته سبک شامل افزودن پودر آلومینیوم به مخلوط ملات خیس و سپس اتوکلاو کردن آن است. این روش به دلیل آلودگی ناشی از آن محبوب نیست. فوم بتن یک جایگزین سازگار با محیط زیست است زیرا هیچگونه ماده آلاینده در تولید آن وجود ندارد و تمام مواد مورد استفاده غیر خطرناک هستند. این ماده وزن سبکی دارد که آن را برای مصارف مختلف مناسب می‌سازد.

کارهای زیرساختی

فوم بتن می‌تواند در انواع مختلف پروژه‌های زیرساختی استفاده شود، از جمله: ایجاد ثبات در خاک‌های زیرزمینی پس از زمین لرزه، طرح‌های گسترش بزرگراه، احیاء زمین و پر کردن بندرها.

از آنجا که این موارد در خاک نرم فرو نمی‌روند، توسعه مجدد آنها می‌تواند خیلی سریع‌تر پس از شروع پروژه با استفاده از روش‌های سنتی انجام شود. به دلایل مشابه، این ماده همچنین برای زیرساخت‌های جاده‌ای ایده‌آل است.

آتش خاموش کن

ویژگی‌های مقاومت در برابر آتش فوم بتن آنها را به یک ماده ایده‌آل برای مقابله با آتش در ساختمان‌هایی که فضاهای بزرگ بدون جداکننده دارند تبدیل می‌کند. این ماده برای جلوگیری از نفوذ آتش به بخش خدماتی بین طبقه‌ها و سقف در ساخت و سازهای مدرن و همچنین برای محافظت از طبقه‌های چوبی در خانه‌های قدیمی استفاده می‌شود.

عایق صوتی

فوم بتن موجب کاهش سر و صدای فضای بیرونی و یا ناشی از ضربه می‌شود. بنابراین، این یک ماده ایده‌آل برای دیوارهای داخلی و کف‌های معلق در ساختمان‌های چند طبقه، به ویژه آنهایی است که دارای استفاده‌های عمومی هستند، خواهد بود.


[ بازدید : 123 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

استفاده از فوم بتن قسمت دو

چهارشنبه 8 اسفند 1397
11:16
mehdi

فوم بتن کاربردهای بسیاری در ساخت و ساز دارد و دارای یک سری ویژگی‌های معمول برای عایق کاری سقف است. این ماده دارای وزن کم و مقاومت بالایی بوده و از آن می‌توان در بسیاری از فضاها استفاده کرد. از این ماده برای پوشش سقف در خانه‌ها و ساختمان‌های بزرگ به خاطر وزن کم آن، استفاده می‌شود. در اینجا نمونه‌هایی از آنها نشان داده شده است:

استفاده از فوم بتن در کوله پل‌ها

فوم بتن به طور ویژه‌ای برای کوله پل‌ها مناسب است، زیرا بارهای جانبی کمتری را به پل تحمیل می‌کند، که می‌تواند یکی از مشکلات استفاده از مواد دانه‌ای سنتی به حساب آید. در کوله‌های سنتی، فشار جانبی زیادی بر دیوارهای پل اعمال شده که ناشی از مواد مورد استفاده و چگالی آنها است.

با استفاده از فوم بتن فومی فشار جانبی عملا از بین می‌رود، بنابراین دیوارهای پل نیاز نیست خیلی ضخیم باشند. این بدان معنی است که پایه‌های دیوار پل می‌توانند سبک‌تر ساخته شوند. با کاهش ضخامت دیوارها و اندازه فونداسیون آنها صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها رخ می‌دهد. از طرف دیگر زمان ساخت هم پایین خواهد آمد.

کوله‌های سنتی همچنین به دلیل تراکم مواد دانه‌ای و همچنین به دلیل فرو ریختن کل سازه به درون زمین‌های نرم، اغلب نشست‌های قابل توجهی را تجربه می‌کنند. این دست نشست‌ها و فرورفتن در زمین، هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیادی را ایجاد می‌کند.

هنگامی که فوم بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ گونه نشستی رخ نمی‌دهد و با تنظیم وزن کوله با انتخاب یک طراح اختلاط مناسب، میزان فرورفتگی در زمین نیز کاهش می‌یابد. در صورتی که محاسبات به درستی انجام شده باشد در سازه هیچ نشستی رخ نمی‌دهد.

فوم بتن

فوم بتن برای بازسازی ترانشه

فوم بتن یک ماده ایده آل برای بازسازی ترانشه‌ها است (پر کردن ترانشه‌هایی که در جاده‌ها حفاری می‌شوند و برای جا گذاری لوله‌ها یا تعمیرات مورد استفاده قرار می‌گیرند).

روش‌های سنتی برای پر کردن ترانشه‌ها در جاده‌ها، با استفاده از مواد پرکننده دانه‌ای است که منجر به ایجاد نشست در جاده و به طور بالقوه آسیب رسیدن به لوله‌ها می‌شود.

با استفاده از فوم بتن هیچ گونه نشستی رخ نمی‌دهد؛ و به دلیل اینکه فوم بتن به صورت مایع است، می‌تواند هرگونه حفره و فضای خالی را در قسمت ترانشه پر کند.

همچنین ویژگی‌های بارگذاری فوق العاده فوم بتن به این معنی است که بارهای محوری به طور مستقیم به بخش‌های سرویس دهی ترانشه انتقال نمی‌یابند، بنابراین لوله‌ها بر اثر وزن ترافیک آسیب نمی‌بینند.

این ماده به خاطر اینکه در تمام پستی و بلندی‌ها نفوذ می‌کند، فشاری که به آن وارد می‌شود را به تمامی دیواره و اطراف منتقل می‌کند.

مواد خاکریز دانه‌ای سنتی نیاز به تراکم دارند. فوم بتن نیازی به تراکم ندارد، بنابراین به استفاده از هر نوع روش فشرده سازی نیاز نیست و بعد از ریختن فقط باید آن را مسطح کرد.

کار با این ماده بسیار ساده بوده و احتیاج به وسایل اضافه مانند ویبره نیست. این مورد بسیار مهمی است زیرا استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های ناشی از ارتعاش در میان کارگران شود و از طرف دیگر به خاطر شکل پذیری بالا از این ماده می‌توان برای پر کردن انواع ترک و یا حفاری مورد استفاده قرار داد.


[ بازدید : 134 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

استفاده از فوم بتن قسمت يک

چهارشنبه 1 اسفند 1397
11:54
mehdi

بلوک‌ها و پانل‌هاي فوم بتن سبک CFC

فوم بتن براي ساخت بلوک‌هاي سبک در بسياري از کشورها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بلوک‌هاي فوم بتن به طور عمده براي ساخت ديوار‌هاي پارتيشن استفاده مي‌شوند.

ماهيت سبک وزن اين ماده بدين معني است که حداقل بارگذاري را به ساختمان‌ها تحميل مي‌کند. بلوک‌هاي فوم بتن همچنين عايق حرارتي و صوتي مناسبي هستند. کارخانه‌هاي مدرن و اتوماتيک توليد بلوک از يک دستگاه برش سيمي استفاده مي‌کند تا بلوک‌هاي بزرگ را به بلوک‌هاي کوچکتر برش دهند.

راه اندازي يک کارخانه توليد بلوک فوم بتن (سلولي / CLC) نياز به حداقل سرمايه گذاري براي تجهيزات دارد. بلوک‌ها را مي‌توان با تقريبا هر ابعاد دلخواهي ساخت. ابعاد پرطرفدار داراي کاربردهاي فراوان هستند.

پانل‌هاي پيش ساخته همچنين مي‌توانند از اين ماده ساخته شوند. آخرين نوآوري اين پانل‌ها، پانل‌هاي همپوش 60*50 سانتيمتري و پانل‌هاي متصل کننده 1.2 متري توخالي است. اين پانل‌ها مي‌توانند يک ديوار غير باربر را بسيار سريعتر از بلوک‌هاي کوچک بسازند، در حالي که بار وارده کلي به ساختمان را کاهش مي‌دهند.

اين ماده داراي نرخ جذب آب کم و يک ساختار سلولي بسته است. هنگام بارش باران، آب از آن به راحتي عبور نمي‌کند.

فوم بتن براي پر کردن حفره‌ها

فوم بتن همچنين براي پر کردن حفره‌هاي خالي بسيار مفيد است. از آنجا که به صورت مايع است، به راحتي مي‌تواند به مکان‌هاي غير قابل دسترسي ريخته شود. اين نه تنها مي‌تواند براي پروژه‌هاي از پيش برنامه ريزي شده، بلکه در شرايط اضطراري براي ارائه تکيه گاه و پشتيباني بسيار سريع استفاده شود.

فوم بتن براي پر کردن فاضلاب‌هاي قديمي، زيرزمين‌ها، مخازن ذخيره سازي و حفره‌هاي زير جاده‌اي ناشي از باران‌هاي سنگين مورد استفاده قرار گرفته است. اين نوع بتن را حتي مي‌توان در دهانه‌هاي کوچک مورد استفاده قرار داد که کار را بسيار آسان‌تر و ارزان‌تر از روش‌هاي ديگر مي‌کند.

در صورت لزوم، آن را همچنين مي‌توانيد به موقعيت‌هايي که در فاصله قابل توجهي از محل قرار دارند پمپ کنيد.

هنگامي که براي پر کردن حفره‌هاي خالي استفاده مي‌شود، اين ماده را مي‌توان به عنوان پرکننده قابل جريان، مواد کم مقاومت کنترل شده (CLSM) يا مواد کم مقاومت کنترل شده با چگالي کم (LD-CLSM) طبقه بندي کرد.

فوم بتن عايق بام

براي چندين سال که فوم بتن ايرانيان ، مصالحي را براي عايق کاري بام تامين مي‌کند. يک مخلوط با چگالي کم انتخاب شده و مقدار هواي خالص درون آن يک ماده عايق حرارتي مناسب را فراهم مي‌کند. چگالي کم آن نيز داراي مزايايي است که به طور کلي وزن کلي سقف را به ميزان قابل توجهي کاهش مي‌دهد.

عايق کاري سقف، احتمالا گسترده‌ترين کاربرد آن است. فوم بتن داراي دو مزيت کلي است که براي سقف‌ها استفاده مي‌شود. اولين مزيت اين است که ميزان عايق حرارتي بالايي را فراهم مي‌کند.

مزيت دوم نيز اين است که مي‌توانيد آن را در بام‌هاي تخت به صورت شيب دار، براي زهکشي مناسب مورد استفاده قرار دهيد. در کشورهايي که سقف‌ها مسطح هستند و از آنها به عنوان بخشي از زندگي روزمره استفاده مي‌شود، اين ماده به اندازه کافي قوي است تا بتواند ميزان تردد يا حتي ترافيک افراد را بر روي سقف تحمل کند.

اين ماده بسيار سبک‌تر از شيب‌هاي ساخته شده از ملات است. اين بدان معني است که يک سقف شيب‌دار ساخته شده از فوم بتن، بارگذاري کمتري را بر سازه تحميل مي‌کند.


[ بازدید : 119 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

استفاده از فوم بتن برای پر کردن حفره‌ها قسمت دو

چهارشنبه 24 بهمن 1397
15:01
mehdi

تعمیرات اضطراری، پر کردن حفره‌ها و پشتیبانی

این‌ها معمولا به این دلیل بوجود می‌آیند که برخی موارد و سازه‌ها، نشانه‌هایی از فروپاشی را نشان می‌دهند و ممکن است خطری برای هر آنچه در بالای آنها قرار دارند محسوب شوند.

در چنین شرایطی ضروری است که به سرعت و با رعایت نکات ایمنی کار کنید. روش‌های جایگزین برای فوم بتن اغلب غیر عملی هستند. ممکن است زمان کافی برای ساخت تکیه گاه‌های مناسب وجود نداشته باشد؛ استفاده از زمین فشرده شده یا مواد پرکننده شل، بیش از حد طول می‌کشد و در شرایط مختلف ممکن است امکان پذیر نباشد.

به طور قابل توجهی، نمی‌توان مواد پشتیبان جانبی را فشرده کرد، بنابراین مسیر تردد زیرزمینی و "حفره‌ها بر روی زمین" با چنین ابزارهای سنتی پشتیبانی نمی‌شوند. راه حل واضح این است که از فوم بتن استفاده کنید و اولویت را به موارد اضطراری دهید، پس از آن می‌توانید وقت خود را برای تصمیم گیری برای رسیدن به یک راه حل بلندمدت برای مشکل اختصاص دهید.

در بعضی موارد فوم بتن می‌تواند به عنوان یک پایه دائمی در ساخت و سازهای بعدی استفاده شود. ممکن است لازم باشد مجددا از مواد پرکننده اضطراری استفاده کنید، در این صورت فوم بتن می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

با توجه به ساختار سلولی فوم بتن، به راحتی می‌توانید آن را برش داده و جدا کنید، از این رو حفاری مجدد آن نسبتا آسان است.

ترکیبات فوم بتن

مثال‌هایی برای تعمیرات با فوم بتن

لیست و جزئیات مختصری از پر کننده حفره‌ها در زیر آورده شده است. دو مورد اول در فهرست (تونل هیترو و حفره زیرزمینی در لوبلین، لهستان) نمونه‌هایی از شرایط اضطراری هستند که با استفاده از فوم بتن رفع شده‌اند.

نمونه‌هایی از پر کردن حفره با استفاده از فوم بتن

1. تونل راه آهن هیترو

در حین تونل زنی برای یک خط راه آهن زیرزمینی جدید به سمت فرودگاه هیترو با استفاده از روش نوآورانه شامل بتن مسلح با اسپری و بدون تکیه گاه سنتی، بخشی از سازه فروپاشید که باعث ایجاد یک حفره بزرگ در سطح زمین شد.

اگر چه، خوشبختانه یک فاجعه فوری رخ نداد، یکی از ساختمان‌های بزرگ هیترو با خطر فروپاشی مواجه شد که در نزدیکی این حفره قرار داشت.

اولویت نخست این بود که اطمینان حاصل شود که فروپاشی تونل به این ساختمان گسترش نخواهد یافت. 200 کامیون حامل فوم بتن آماده در یک اقدام اضطراری برای تثبیت وضعیت در این حفره ریخته شد.

2. تخریب جاده در لوبلین، لهستان

جاده‌ای که اخیرا بر روی یک سطح فرسوده غیر فشرده ساخته شده بود به علت شسته شدن توسط باران‌های سنگین، در معرض فروپاشی قرار گرفت. در زیر جاده‌ای که در ارتفاع 30 متری معلق شده بود، یک حفره بزرگ ایجاد شد.

با استفاده از روش‌های سنتی، عملیات تعمیر به مدت 3 هفته طول می‌کشید که شامل برچیدن و ساخت مجدد جاده بود که شامل استفاده از ملات نیز بود. با استفاده از فوم بتن کل عملیات ترمیم جاده تنها در عرض 48 ساعت تکمیل شد.

3. تعویض سیستم فاضلاب در لوبلین، لهستان

قبل از اینکه یک لوله جدید در بالای آن گذاشته شود، در طول مسیر یک جاده اصلی در درون شهر باید یک فاضلاب قدیمی ایمن سازی می‌شد. این کار همچنین شامل استفاده از چندین محفظه بازرسی از سیستم فاضلاب قدیمی بود.

4. پر کردن حفره زیرزمینی

یک خانه قدیمی در معرض خطر سقوط بود. تصمیم بر این شد که زیر آن با بتن پر شود. بتن با تراکم معمولی نمی‌توانست مورد استفاده قرار گیرد چرا که یک دیوار خارجی بالاتر از سطح زمین بود، چون خانه در کنار یک تپه در امتداد یک جاده ساخته شده بود.

فشار از سمت دیوار زیرزمین که پر از بتن‌های متراکم بود باعث می‌شد که دیوار ساختمان سقوط کند. به جای آن از فوم بتن استفاده شد زیرا فشار جانبی کمتری را اعمال می‌کند.


[ بازدید : 108 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

استفاده از فوم بتن برای پر کردن حفره‌ها قسمت یک

چهارشنبه 17 بهمن 1397
10:43
mehdi

فوم بتن ایرانیان به دلیل ویژگی‌های قرار گیری خود، یک ماده مناسب برای پر کردن حفره‌ها است.

فوم بتن ها

نشست نمی‌کند، از این رو نیازی به فشرده سازی ندارد و سبک وزن بوده و بارهای سنگین را تحمل می‌کند. با جریان آزاد برای پر کردن حفره‌ها گسترش می‌یابد که به دلیل ویژگی‌های توزیع بار عالی آن است.

پس از قرارگیری نیازی به نگهداری ندارد و مقاومت بسیار خوبی در برابر چرخه یخ زدگی و ذوب شدن دارد. بارهای جانبی را تحمل کرده و قابلیت جذب آب کمی در طول زمان دارد و این ماده بسیار مقرون به صرفه و غیر خطرناک است.

قابلیت پر کردن حفره‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود، برنامه ریزی شده و اضطراری.

ترکیبات فوم بتن

پر کردن حفره‌ها به صورت برنامه ریزی شده

عملیات معمول “برنامه ریزی شده” شامل پر کردن موارد زیر است:

  1. مخازن سوخت قدیمی زیرزمینی، که در غیر این صورت باید حفاری، بریده، برداشته و دور ریخته شوند، که وقت گیر بوده و به طور بالقوه خطرناک است.
  2. فاضلاب‌های فرعی، خطوط لوله، دریچه‌ها و تونل‌ها.
  3. (در یک عملیات لوله گذاری مجدد فاضلاب) فاصله بین دیوار فاضلاب قدیمی و لوله جدید در داخل آن.
  4. هر “سوراخ” بازشو بزرگ برای ایجاد منطقه توسعه مجدد، نمونه‌هایی از چنین عملیاتی شامل استخرهای شنا، مخازن آب، کارخانه‌های معدن سطحی و شفت‌های معدن می‌شوند.
  5. حفره‌های زیرزمینی پنهان، نامنظم و ناشناخته که باعث تخریب می‌شوند.
  6. حفره در سازه‌ها، کانال‌های سرویس دهی در پل‌ها، انبارها و زیرزمین ساختمان‌های قدیمی.

در برخی موارد روش جایگزینی برای پر کردن حفره‌ها وجود ندارد، هر چند روش‌های دیگری برای مقابله با این وضعیت ممکن است وجود داشته باشد. گاهی اوقات روش‌های جایگزینی وجود دارند (مخازن خالی می‌توانند به عنوان مثال برای تخریب سازه‌ها یا حتی دفن زباله‌های خانگی استفاده شوند، در حالی که پرکننده‌های ضخیم سنتی نیز می‌توانند برای پر کردن آنها استفاده شوند). مزیت استفاده از فوم بتن اغلب آشکار است. سرعت تکمیل، قابلیت اطمینان، توانایی دقیق محاسبه هزینه، همگی عوامل کلیدی برای انتخاب فوم بتن هستند.

فوم بتن

چندین مزیت فنی همچنین فوم بتن را به عنوان یک ماده پرکننده مهم حفره، مخصوصا در مورد زیرزمین، معرفی می‌کند

  1. واقعیت این است که فوم بتن مایع است و می‌تواند از طریق انبساط، جاذبه زمین یا پمپ بتن معمولی ریخته شود که به این معنی است که عملیات را بدون اختلال بیش از اندازه می‌توانید پیش ببرید.
  2. با انتخاب یک طرح اختلاط مناسب می‌توانید آن را به راحتی به جریان دربیاورید و اطمینان حاصل کنید تمام خلل و فرج‌ها، حتی در مکان‌های غیر قابل دسترس، به طور کامل پر شده است.
  3. اما شاید ویژگی که بیشترین اهمیت را دارد این واقعیت است که فوم بتن پس از بتن ریزی نشست نمی‌کند. این مسئله حائز اهمیت است که مواد پرکننده باید حجم خود را پس از قرارگیری، بدون نشست یا کاهش حجم قابل توجهی حفظ کنند.
  4. در غیر این صورت مشکل پر کردن حفره به طور کامل حل نخواهد شد. این به راحتی با استفاده از فوم بتن قابل دسترس است. بر خلاف این ماده، ملات ماسه / آب، روش انتخاب شده در معادن برخی کشورها است. در صورت تخلیه آب، ماسه نشست می‌کند و در سقف ترک‌ها و حفره‌هایی به وجود می‌آید.

[ بازدید : 117 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

استفاده از فوم بتن برای بازسازی ترانشه

چهارشنبه 10 بهمن 1397
11:54
mehdi

در سال 1991، قانون جدیدی توسط پارلمان بریتانیا معرفی شد که مشخصات جدیدی را برای بازسازی بازشوها در بزرگراه‌ها تعیین کرد. وضعیت نابسامان بسیاری از جاده‌های بریتانیا در نتیجه عملیات بازسازی ضعیف جاده‌ها باعث تصویب این قانون شد.

دو دلیل اصلی برای شکست عملیات بازسازی وجود دارد

  • استفاده از مواد خاکریز نامناسب با توجه به ترکیب یا محتوای نادرست آب.
  • تراکم پذیری ناکافی خاکریز، چرا که روش‌های موجود، تراکم و یا حمایت کامل جانبی را برای دیواره‌های ترانشه بوجود نمی‌آورند.

به طور سنتی حفاری‌ها با استفاده از مواد دانه‌ای، معمولا سنگ خرد شده انجام می‌شود. مشکل اصلی این مواد، تراکم پذیری است. نه تنها امکان رسیدن به تراکم کامل در هنگام بازسازی وجود ندارد، بلکه در لبه‌های ترانشه‌ها که در آن تراکم مناسب رخ نمی‌دهد مشکلاتی بوجود می‌آید. همچنین امکان ارائه خدمات دیگر بدون آسیب رساندن به بخش‌های دیگر وجود ندارد.

بعد از تراز کردن سطح، نشست مواد خاکریز به دلیل ترافیک رخ می‌دهد، پس از شش ماه، سطح جاده باید دوباره حفاری شود و سطح جدیدی که قرار داده شده، به تراکم کامل برسد.

در سال 1991 قانون جدید جاده‌ها و خیابان‌ها تصویب شد که مشخصات جدیدی را برای بازسازی بازشوها در بزرگراه‌ها تعیین کرد و همچنین مشخصات مورد استفاده برای استفاده از فوم بتن را به عنوان یک ماده خاکریز را معرفی کرد.

مشخصات جدید برای مواد خاکریز پشتی باید بر اساس معیارهای زیر باشد

  • مواد پرکننده باید دارای تراکم پذیری کم یا بدون تراکم باشند و پس از جانمایی نباید نشست داشته باشند.
  • نباید بارهای محوری را مستقیما به ترانشه انتقال دهند.
  • تراز کردن مجدد نهایی باید تقریبا بلافاصله امکان پذیر باشد و نیازی به بازدید مجدد از سایت برای جایگزینی سطح در آینده وجود نداشته نباشد.
  • این تکنیک باید اقتصادی باشد.
  • مواد باید به راحتی در دسترس باشند.
  • مواد باید به راحتی قابل حفاری مجدد باشند.
  • اجرای این روش باید آسان باشد.
  • مواد باید مناسب برای پر کردن ترانشه‌های باریک باشند.

از آنجایی که فوم بتن تمام معیارهای تئوریک را برآورده می‌کند، این مواد بسیار مناسب برای بازسازی ترانشه هستند و توسط چندین شرکت آب و برق در انگلستان به طور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار گرفتند.

فوم بتن دارای مزایای فراوانی نسبت به مواد سنتی، برای بازسازی ترانشه است

  • آنها به صورت مایع هستند، بنابراین هر حفره‌ای را می‌توانند پر کنند و به همین ترتیب، حمایت جانبی از ترانشه را به طور کامل تامین می‌کنند، حتی زمانی که دیواره‌های حفاری شده در طول حفاری تخریب شده باشند.
  • ترکیبات فوم بتن بلافاصله پس از چندین ساعت سفت می‌شوند، بنابراین تراز کردن سطح باید در عرض همین چند ساعت باید انجام شود.
  • استفاده از فوم بتن از لحاظ نیروی کار و تجهیزات بسیار اقتصادی است.
  • در هنگام استفاده از فوم بتن هیچ خطری تاسیسات آب و برق در ترانشه را تهدید نمی‌کند زیرا به هیچ گونه تراکمی نیاز ندارند. هنگام استفاده از مصالح دانه‌ای در خاکریز، همیشه احتمال آسیب رساندن به لوله‌ها در اثر عملیات تحکیم و تراکم وجود دارد.
  • آزمایش‌ها نشان داده است که فوم بتن در هنگام چرخه یخ زدگی و تبخیر به شدت تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.
  • از آنجا که اجرای فوم بتن نیازی به تراکم ندارد، به هیچ یک از فشرده سازها نیازی نیست. این مسئله بسیار مهم است، زیرا استفاده مکرر از این ابزارها می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های ناشی از ویبره و ارتعاش در میان کارگران شود.

در انگلستان آگاهی مردم در مورد بیماری‌های مرتبط با ارتعاش و ویبره افزایش یافته است. در برخی موارد، کارکنان در مورد کارفرمایان اقدامات قانونی انجام می‌دهند تا خسارات وارده ناشی از شرایط کاری را جبران کنند.

با توجه به تمام کارهایی که تاکنون انجام شده، مشخص است که نه تنها یک جایگزین مناسب برای مصالح سنتی دانه‌ای است، بلکه همچنین مزایای قابل ملاحظه‌ای را دارا هستند و یک بازسازی پایدارتر و بادوام‌تر را به ارمغان می‌آورند.


[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

استفاده از فوم بتن برای ساختن سقف

چهارشنبه 26 دی 1397
11:32
mehdi

احتمالا فوم بتن ایرانیان بیشتر از هر چیزی در ساختن سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین حالتی دارای دو مزیت بزرگ خواهد بود.

اولین مزیت این است که عایق گرما و صدا است. دومین مزیت این است که می‌توان آن را برای اهداف مشخص سوراخ کرد، به عبارت دیگر می‌توان لوله کشی فاضلاب را از آن عبور داد.

در کشورهایی که سقف به صورت مسطح ساخته شده و در زندگی روزمره نقش مهمی دارند، ترکیبات فوم بتن به اندازه کافی استحکام دارد تا فشار وارد شده توسط افراد یا حتی وسایل نقلیه را تحمل کند. همچنین این ماده نسبت به ملات سیمانی بسیار سبک‌تر است.

این یعنی سقف ساخته شده توسط فوم بتن فشار بسیار کمتری را به اسکلت ساختمان وارد خواهد کرد.

خصوصیات فوم بتن به کار رفته در ساختن سقف

معمولا فوم بتن با چگالی بین 400 تا 600 kg/m3 ساخته می‌شود. در این بازه چگالی، رسانایی گرمای آن چیزی حدود 0.1 W/mK است و مقاومت کششی 28 روزه آن تقریبا 1.0 – 2.5 N/mm2 است.

خصوصیات معمول فوم بتن مورد استفاده برای ساختن سقف

فوم بتن با چگالی خشک بین 400 تا 600 kg/m3 اغلب با استفاده از سیمان ترکیبی ساخته می‌شود. همچنین ساختن فوم بتن دارای ماسه در این چگالی ممکن است، که از نسبت طراحی 1:1:0.55 یا حتی 1.5:1:0.55 استفاده می‌کند.

مزیت اضافه کردن ماسه این است که میزان سیمان مورد نیاز را کاهش می‌دهد و در نهایت هزینه ساخت آن را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

با این حال، چنین کاری مقاومت فوم بتن را نیز کاهش می‌دهد.

در چنین حالت خیسی، فوم‌بتن ساخته شده توسط سیمان ترکیبی نسبت به ماسه تکان خواه‌تر یا چسبنده‌تر خواهد بود. در هنگام ساختن شیب توسط فوم بتن، بهتر است که بتن تکان خواه‌تر باشد.

فوم بتن ایرانیان

خصوصیات معمول فوم بتن مورد استفاده برای ساختن سقف

خصوصیات معمول ساختن سقف در پایین توضیح داده شده است. در کشورهای گرم که دمای هوا به 45 درجه سانتیگراد می‌رسد، عایق اضافی را می‌توان با استفاده از پلی استیرن فراهم کرد.

گذاشتن فوم بتن بر روی سقف

معمولا برای ساختن سقف از فوم بتن با ضخامت 50 تا 200 میلی متر استفاده می‌شود.

این ویژگی‌ها شامل یک لایه عایق قبل از فوم که در کشورهای دارای آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند که دمای هوا به 45 درجه سانتیگراد می‌رسد.

صفحه عایق فوم را می‌توان در کشورهای خنک‌تر نادیده گرفت.

اگرچه به کار بردن لایه ضد آب می‌تواند مفید باشد، اما فوم بتن میزان جذب آب پایینی دارد و می‌توان از این مورد هم چشم پوشی کرد.

برای ساختن شیب بر روی سقف، عمق فوم بتن به چندین روش و بسته به شرایط بررسی می‌شود.

در سقف‌های باریک می‌توان خطوط را بر روی نرده کشید. در سقف‌های عریض‌تر، بهترین کار این است که در فواصل 2 تا 3 متر کار شود و می‌توان بعدا از ریختن، آن را با استفاده از یک تخته بلند صاف کرد.

تخته‌ها را می‌توان در دو سر سقف قرار داد، که در این حالت تخته بالایی بلندتر و تخته پایینی کوتاه‌تر خواهد بود.

یا اینکه می‌توان تخته را در درازای شیب قرار داد، که در این حالت آنها با همدیگر برابر خواهند بود و با زاویه خطوط شیب هم راستا هستند.

همچنین استفاده از میخ چوبی با طول‌های مختلف برای علامت گذاری شیب راه حل مناسبی است.

یک راه دیگر استفاده از میله برای پیش بردن کار است. آنها را می‌توان بعد از ریختن بتن در همانجا رها کرد، برخلاف تخته‌های چوبی که می‌توان آنها را درآورد و دوباره استفاده کرد.

زمانی که سقف را به چند قطعه تقسیم کرده‌اید (سقف‌های بزرگ)، شیوه معمول این است که از قطعه‌های جایگزین استفاده کنید تا رفت و آمد کارگران و صاف کردن بتن راحت‌تر شود. به محض اینکه اعداد زوج به پایان رسیدند این امکان را در اختیار دارید تا به سراغ اعداد فرد بروید.

زمانی که بر روی تکه‌های کوچک یا سقف‌های پیچیده کار می‌کنید که درست کردن شیب با استفاده از تخته و میله ممکن نیست، یکی از راه حل‌های ممکن استفاده از اسکویجی است. شاید حتی کارگران مجبور باشند به جای راه رفتن در کناره‌ها بر روی فوم بتن راه بروند تا آن را صاف کنند.

اگر سقف با استفاده از تخته‌های چوبی و کارگران ماهر به خوبی مدیریت شود، پمپ کردن و قرار دادن 6 متر مکعب فوم بتن در یک عملیات کلی ممکن است.

در واقع، این کار چندان هم ساده نیست و کار معمولا به صورت 1 متر مربع در هر عملیات به انجام می‌رسد.

در این حالت، خالی کردن یک کامیون ممکن است 2 تا 3 ساعت زمان بگیرد، که در کشورهای گرم غیرعملی است.

در این وضعیت، استفاده از کامیون دارای ظرفیت 2 متر مکعب یا مخلوط کردن فوم بتن در محل ساخت و ساز بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

اگر چنین کاری انجام شود، حتی ساختن فوم بتن بر روی سقف نیز در دسترس خواهد بود و بدین ترتیب می‌توان از دردسرهای پمپ کردن آن بر روی سقف اجتناب کرد.


[ بازدید : 121 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

بتن سبک در انواع مختلف

شنبه 8 دی 1397
10:49
mehdi

بتن‌های سبک را می‌توان در سه نوع مختلف پیدا کرد: بتن با سنگدانه‌های سبک، فوم بتن یا بتن اسفنجی و اتوکلاوی (AAC). بلوک‌های بتن سبک اغلب در ساخت و ساز خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بتن با سنگدانه‌های سبک

این بتن را می‌توان با انواع مختلفی از سنگدانه‌های سبک درست کرد. سنگدانه‌های سبک را می‌توان از این منابع به دست آورد:

  • مواد طبیعی، مانند سنگ پای آتشفشانی.
  • نوع گرمادیده مواد خام طبیعی مانند خاک رس، سنگ لوح یا شیل (به عبارت دیگر، لیکا).
  • تولید آن از فرآورده‌های جانبی صنعتی مانند خاکستر هوابرد (به عبارت دیگر، لیتگ).
  • به عمل آوردن فرآورده‌های جانبی صنعتی مانند کالارهای حبه شده (به عبارت دیگر، پلیت).

خصوصیات مورد نیاز بتن سبک به بهترین نوع سنگدانه‌هایی بستگی دارد که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به ویژگی‌های ساختاری کم و عایق بندی زیاد نیاز باشد، این امکان وجود دارد که از سنگدانه‌های سبک و ضعیف استفاده کنیم. احتمالا در انتها سیمان نسبتا ضعیفی خواهیم داشت.

دستگاه فوم بتن

فوم بتن

ترکیبات فوم بتن یک ماده بسیار کارآمد با چگالی کم می‌باشد که می‌تواند تا 50 درصد هوا در ساختار خود داشته باشد. این نوع بتن به صورت کل توانایی یکنواخت و فشرده شدن را به صورت طبیعی دارد و می‌تواند پمپ شود. اجرای فوم بتن برای پر کردن فضاهای خالی و اضافی مانند مخازن سوخت متروکه، سیستم‌های فاضلاب، لوله کشی و آبگذر بسیار عالی می‌باشد، مخصوصا در جاهایی که دسترسی سخت است. این بتن همچنین به عنوان یک گزینه برای پر کردن چاله‌های خیابان محسوب می‌شود. همچنین ویژگی عایق بندی فوم بتن آن را به یک گزینه مناسب برای معایب روکاری سیمان و فضاهای خالی کف اتاق‌ها تبدیل می‌کند.

بتن ساختاری سبک وزن

بتن با سنگدانه‌های سبک را می‌توان برای مصارف ساختاری نیز به کار برد، چرا که استحکام آنها می‌تواند به اندازه بتن معمولی نیز باشد.

از جمله مزایای استفاده از بتن با سنگدانه‌های سبک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاهش بار ساکن موجود در سازه‌ها و تقویت آنها.
  • خصوصیات گرمایی بهتر.
  • خصوصیات ضد حریق بهتر.
  • صرفه جویی در هزینه‌های جابجایی مواد به محل مورد نظر.
  • کاهش قالب بندی دیرک گذاری.

ضریب انعطاف پذیری بتن‌های سبک کمتر از معادل‌های معمولی آنها می‌باشد، اما در زمان در نظر گرفتن خمش کالار یا ستون، این مسئله توسط وزن سبک‌تر بتن جبران می‌شود.

طراحی پایه بتن‌های سبک در نظامنامه اروپا ، بخش 1-1 موجود می‌باشد که قسمت 11 آن دارای قوانین خاصی برای بتن با سنگدانه‌های سبک می‌باشد. بتن در صورتی سبک محسوب می‌شود که چگالی آن بالاتر از 2200g/m3 نباشد (وزن بتن معمولی بین 2300 تا 2400g/m3 می‌باشد) و نسبت سنگدانه‌ها نباید چگالی بیشتر از 2000g/m3 داشته باشد. بتن سبک را همچنین می‌توان با استفاده از نشانه LC برای طبقه بندی مقاومت آن تشخیص داد، برای مثال LC30/33، که مقاومت استوانه ای 30MPa و مقاومت بر نمونه مکعبی 33MPa را نشان می‌دهد.

هرچه بتن سبک‌تر باشد، خصوصیات آن می‌تواند متفاوت باشد. مقاومت کششی، کشش نهایی و کرنش برشی همگی نسبت به بتن‌های معمولی کمتر هستند. بتن‌های سبک همچنین نسبت به بتن‌های معمولی سختی کمتری دارند. با این حال، این مسئله نیز توسط سهولت در جابجایی آنها جبران می‌شود، و تاثیر کلی را می‌توان در کاهش عمق ستون یا کالار مشاهده کرد.

خزیدن و جمع شدگی برای بتن‌های سبک نسبت به بتن‌های معمولی بیشتر می‌باشد و باید آن را در زمان طراحی سازه در نظر داشت.

دسته دسته کردن بتن سبک معمولا از محصولات آماده انجام می‌شود. در کارهای نه چندان بزرگ، بتن را می‌توان به راحتی با استفاده از ناوه یا لوله‌های سرازیر کننده در جای مورد نظر قرار داد. همچنین بتن سبک را می‌توان پمپ کرد، اما باید در زمان انجام آن دقت بسیاری لحاظ شود تا ترکیب سیمان از هم جدا نشود. برای ترکیبات قابل پمپ، استفاده از ماسه طبیعی بسیار معمول است. به عبارت دیگر، به کار نبردن سنگدانه‌های سبک برای دستیابی به کارآیی بالا و جلوگیری از شکستگی بسیار مهم می‌باشد. چنین چیزی توسط استفاده از آمیزه‌ها به دست می‌آید. ارتعاش بیش از حد بتن سبک ممکن است باعث جدا شدن بخش‌های آن شود و به همین دلیل بهتر است که در جای مورد نظر پمپ شود.

فوم بتن اسفنجی

بتن اسفنجی اتوکلاوی (AAC)

AAC اولین بار در سال 1923 به صورت تجاری در کشور سوئد ساخته شد. از آن زمان، سیستم‌های AAC مانند واحدهای بنایی، کف اتاق، سقف تقویت شده، پنل‌های دیواری و ورودی ساختمان‌ها در همه قاره‌ها و شرایط محیطی به کار رفته‌اند. AAC همچنین می‌تواند توسط اره‌های دستی بریده شود، از آن تندیس ساخت و همچنین توسط میخ، پیچ یا وسایل دیگر سوراخ شود.


[ بازدید : 123 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

مواد، خصوصیات، مزایا و روش‌های تولید فوم بتن بخش سه

چهارشنبه 5 دی 1397
15:16
mehdi

مواد و ترکیبات دیگر برای فوم بتن

ترکیبات درشت دانه یا جایگزین‌های دیگر برای درشت دانه‌ها را نمی‌توان به کار برد. این امر به خاطر این است که این مواد در فوم‌های سبک وزن ته نشین می‌شوند.

اطلاعات ترکیبی فوم بتن

خصوصیات فوم بتن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • حجم فوم
  • محتوای سیمانی در مخلوط
  • مواد چگال افزا
  • طول عمر

برخلاف فوم و محتوای سیمانی، تاثیر برآمده از نسبت آب – سیمان بر روی مزایای فوم بتن بسیار اندک می‌باشد.

خصوصیات فوم بتن

خصوصیات فوم بتن در حالت تازه و سفت شده آن در ادامه توضیح داده شده‌اند؛

فوم بتن

ظاهر فوم بتن

فوم مورد استفاده برای اجرای فوم بتن تقریبا مانند کف به کار رفته برای اصلاح ریش می‌باشد. زمانی که آن را با ملات استاندارد مخلوط می‌کنند، شکل ترکیب نهایی مانند ماست یا به صورت میلک شیک است.

خصوصیات تازه فوم بتن

کارآیی بتن فوم شده بسیار بالا است و نرخ اسلامپ آن معادل 150 میلی متر می‌باشد. آنها تاثیر کشسانی بسیار قدرتمندی دارند. این خصوصیت فوم آن را در بسیار از کاربردها بسیار مطلوب می‌کند. به محض اینکه مخلوط برای مدت بیشتری ثابت بماند، برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار سخت خواهد بود. فوم بتن در حالت تازه خود ماهیتی تکان خواه دارد.

احتمال نفوذپذیری در فوم بتن به دلیل محتوای بالای هوای آن کاهش یافته است. زمانی که دمای مخلوط افزایش پیدا می‌کند، چگال افزایی و اتصالات به دلیل گسترش هوا انجام می‌پذیرند.

اگر مقدار ماسه به کار رفته بیشتر شود یا از مخلوط درشت دانه استفاده شود، احتمال جدا شدن بیشتر می‌شود. این امر همچنین می‌تواند به از هم پاشی حباب منتهی شود، که حجم کلی و ساختار فوم را کاهش خواهد داد.

پمپ کردن فوم بتن تازه با دقت زیاد می‌تواند کاری مناسب باشد. سقوط فوم بتن ممکن است باعث به هم ریختن ساختار حبابی شود.

خصوصیات سفت شده فوم بتن

خصوصیات فیزیکی فوم بتن مشخصا به چگالی خشک مربوط هستند. رسانای گرما بودن فوم بتن از 0.1 تا 0.7W/mk متفاوت می‌باشد. جمع شدگی ناشی از خشک کردن به ترتیب 0.3 تا 0.7 درصد در 400 و 1600 kg/m3 متفاوت است.

بتن فوم شده از لحاظ قدرت با بلوک اتوکلاو با همان چگالی یکسان نمی‌باشد. در زیر فشار، فشار هیدرولیک داخلی بر ساختار آن اعمال خواهد شد، که ممکن است باعث به هم ریختن فوم بتن شود.

فوم بتن سخت شده در مقابل یخ زدگی و وا رفتن مقاومت خوبی دارد. به کارگیری فوم بتن در نواحی دارای دمای -18 تا +25 هیچ آسیبی را به ساختار ترکیبات فوم بتن وارد نکرده است. چگالی فوم بتن استفاده شده در این مشاهدات 400 تا 1400 kg/m3 بود.

مزایای فوم بتن

  • مخلوط فوم بتن ته نشین نمی‌شود و به همین دلیل به فشرده سازی نیازی ندارد.
  • وزن آن کمتر می‌باشد.
  • فوم بتن در حالت تازه خود دارای خاصیت انسجام روان است. این خصوصیت به پر کردن حفره‌ها کمک شایانی خواهد کرد.
  • ساختار فوم بتن دارای قابلیت بالایی در پخش کردن فشار واردشده دارد.
  • فوم بتن فشار زیادی را به کناره‌ها وارد نمی‌سازد.
  • خصوصیت جذب آب
  • قطعه قطعه کردن فوم بتن به آسانی انجام می‌شود، بنابراین کنترل و بررسی کیفیت به آسانی انجام می‌پذیرند.
  • فوم بتن مقاومت بالاتری در مقابل یخ زدگی و وا رفتن دارد.
  • کار بی خطر و سریعتر
  • مقرون به صرفه و نیاز کمتر به نگهداری

معایب فوم بتن

  • استفاده از آب در ساختار فوم بتن آن را بسیار حساس می‌کند.
  • مشکلات موجود در تولید آن
  • زمان بیشتر برای مخلوط کردن آن
  • با افزایش چگالی، قدرت تراکمی و خم شدگی آن کاهش می‌یابد.

[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فوم بتن ، تولیدکننده بتن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]